Hvad er Issues Management? Som navnet antyder, handler Issues Management om at håndtere issues - eller sager - der har betydning for en virksomheds omdømme. I Help hjælper vi vores kunder med at afdække og håndtere issues løbende, så de ikke udvikler sig til møgsager. En slags forsikring, der mindsker risikoen for at få ridser i sit brand, og det indeholder typisk et beredskab. PR handler ikke kun om at få de gode historier i avisen, men også om at holde de dårlige ude af den.
Bør håndtering af Issues Management fylde mere hos virksomheder i dag? Det korte svar er ja. Virksomheder skal stå på mål for flere ting end tidligere. I dag handler det mindre om bundlinje og mere om dine værdier, etik og den positive (eller negative) indvirkning, man har som virksomhed på det omgivende samfund. Man skal have ‘License to operate’, og det får man blandt andet via plejen af sit omdømme. Har man ikke det, lurer kritiske historier og shitstorme.
Hvordan adskiller Issues Management sig fra krisekommunikation? Hvor Issues Management er en forebyggende indsats, der beskytter virksomhedens omdømme, er krisekommunikation håndteringen af en sag under oprulning. Og netop håndteringen er helt afgørende for krisens omfang. Det har vi set talrige eksempler på. Som da daværende overborgmester i København Frank Jensen selv ville være en del af løsningen på en sexismekultur i det politiske miljø, som han selv var hovedperson i. Håndteringen faldt fuldstændig til jorden, og han måtte trække sig som overborgmester i kølvandet på comebackforsøget.
Hvilken krise vil du fremhæve fra det seneste år? Bliver vi på den politiske scene, er Mette Frederiksens voksenskældud svær at komme uden om. Udtalelserne om ‘samlebåndet’ med henvisning til danskernes arbejdsmoral og krigen i Rusland har bragt statsministeren og Socialdemokratiet ud i en eklatant vælgerkrise. I erhvervslivet vil jeg pege på Nordic Waste-skandalen som ekstraordinær.
Hvad er dine bedste råd, hvis (når) krisen rammer? Få overblikket over alle informationer i sagen og indkald krisestaben i et warroom hurtigst muligt. Træk gerne eksterne rådgivere med ind i rummet, som ser sagen udefra. Tid er ofte en væsentlig faktor, og det er bl.a. her Issues Management-arbejdet viser sin store værdi, idet man ikke starter fra nul. Derfra handler det om at analysere situationen og mulige scenarier, inden man handler i sagen.
Kontakt Lasse for mere information om Issues Management og krisehåndtering.
Læs mere hvordan Help arbejder med issues management og krisehåndtering her.