Af Mikkel Luplau Schmidt Partner og Seniorrådgiver hos Help
Allerede i 2011 blev det vurderet, at vi blev bombarderet med information svarende til 174 aviser hver eneste dag. Det tal er næppe blevet mindre i dag. Og vi udsættes for mellem 10 og 20 gange så mange kommercielle budskaber i løbet af et døgn, end vi gjorde for blot et par årtier siden. Måske af den årsag viser en ny undersøgelse fra mediebureauet Mindshare, at næsten hver tredje dansker (31 pct.) ofte eller hver gang bliver irriterede, når de ser reklamer.
Med AI-redskaber som f.eks. Chat GPT vil mængden af indhold kun eksplodere til et hidtil uset niveau. Meget af det vil være content marketing i form af guides, video og andet content, som bl.a. skal hjælpe med større synlighed på Google. Det anslås, at 73 pct. af marketingfolk allerede bruger AI-værktøjer.
Men faren er selvfølgelig også, at der er mange, som falder for fristelsen af kvantitet over kvalitet, og der bliver spyttet endeløse mængder af middelmådigt indhold ud i håbet om, at noget vil “klæbe”.
For virkeligheden er, at der ikke er brug for mere indhold – der er brug for bedre indhold.
Det handler først og fremmest om oprigtigt at ville investere i velproduceret, redaktionelt indhold, som modtageren får noget ud af. De bedste brands er, efter min mening, dem, som forbrugerne af egen fri vilje har lyst til at følge for inspiration og engagere sig med. De brands, som viser, at de er meget mere end et produkt. De brands, som skaber deres eget univers og storytelling på tværs af kanaler og formater. Og det skal ikke bare være content marketing forklædt som journalistik.
Google har længe kommunikeret, at kvalitetsindhold giver en bedre ranking, men i takt med at AI-genereret indhold af lav kvalitet har bombarderet nettet i år, er Googles fokus kun blevet skærpet yderligere.
Vi skal huske på, at uanset hvor avanceret vores teknologi bliver, vil mennesker altid blive draget mod indhold, der inspirerer og engagerer. Sådan har det været i tusinder af år, og sådan vil det fortsætte. Gode historier om mennesker, fortalt med dygtighed og autenticitet, har en magt, som ingen algoritme kan genskabe. Hellere få gode historier, som virkelig får ens brand til at stikke ud end en masse ligegyldigt indhold.
AI vil utvivlsomt spille en afgørende rolle i fremtidens markedsføring og branding og være et vigtigt værktøj for kommunikationsmedarbejdere, som både bliver hurtigere og bedre. Men jeg håber oprigtigt, at AI kommer til at bidrage til at frigøre tid til større kreativitet og ikke bare oversvømme os med en masse ligegyldigt indhold ud. Det er det sidste, vi har brug for.