Generativ AI har på kort tid taget hele verden med storm. Nogle er for, nogle er imod og andre skal bare lige i gang. Vi kender ikke teknologiens fulde potentiale endnu, så vi kan kun spå om, hvad udviklingen får af betydning. Det tegner dog til at blive stort. I kommunikationsverdenen er AI-platforme som det populære ChatGPT begyndt at gøre indpas, og det er ikke uden grund. En undersøgelse fra MIT viser, at ChatGPT-brugere i gennemsnit bruger 40 procent mindre tid på arbejdsopgaver og samtidig løfter kvaliteten af deres arbejde med 18 procent. Udviklingen inden for generativ AI bevæger sig lynhurtigt, så det kræver en vis prioritering af interne ressourcer at følge med og endnu flere, hvis man vil være på forkant.
Men når AI bruges korrekt — til at håndtere eksempelvis repetitive opgaver, research og oversættelser — frigives tid til at fokusere på det, kunderne får allermest værdi ud af, det, der virkelig kan sælge og det, som der uddeles priser for: kreativitet. Hvis bureauer og virksomheder formår at implementere og benytte AI korrekt, får de en stor konkurrencefordel, de får tid og rum til kreativitet. For hvis der er noget, der sælger, så er det en god idé.
En ny verden at dykke ned i hver dag Ny viden om generativ AI ældes hurtigt. Hvad der var seneste nyt i går, kan være stenaldervidenskab i dag. Det er naturligvis en udfordring for implementeringen af AI-værktøjer for enhver virksomhed, da det hurtigt kan opleves som en uoverskuelig opgave.
Netop af denne årsag er det vigtigt at prioritere. Både for at støtte den enkelte medarbejder og for at værne om kunders data. Hos Help har vi nedsat en AI-taskforce og startet i et hjørne af puslespillet med ChatGPT ved at formulere grundlæggende guidelines, en tjekliste til den gode prompt og identificere de mest anvendelige plug-ins.
For os har det været en været stor hjælp at få ensrettet sproget om generativ AI på tværs af virksomheden, og udarbejde en plan for den løbende uddannelse af medarbejdere. Selvom mulighederne med generativ AI synes uendelige, er der god grund til at tilgå AI-værktøjer med forsigtighed og skepticisme. Eksempelvis lagrer ChatGPT hele samtalehistorikker, hvilket betyder, at den enkelte medarbejder skal være meget opmærksom på hvilke oplysninger, der deles med maskinen.
Generativ AI vil stille større krav til os Selvom forskellen på rig og fattig tilsyneladende aldrig har været mindre, når det kommer til skrivefærdigheder, vil de nye platforme også komme til at stille større krav til folk, der arbejder med kommunikation. Efterhånden vil det være forventeligt, at en moderne kommunikationsmedarbejder er i stand til at navigere i flere forskellige AI-værktøjer.
Det gælder både i forhold til produktionen af kommunikationsmaterialer og evnen til at rådgive i den operationelle og ansvarlige anvendelse af generativ AI. Lige nu kradser de fleste stadig kun i overfladen af, hvad chatbots og sprogmodeller kan bidrage med og hvordan de bruges. Måske er AI ikke et særligt udtalt fokusområde på din arbejdsplads, men det vil det blive før eller siden.
Hos Help er vi i hvert fald af den overbevisning, at ambitiøse bureauer og kommunikationsfolk allerede bør være i gang.
Uanset om de vil det eller ej.
Det fulde omfang af AI-værktøjernes konsekvenser er ukendt. Med den udvikling vi har set indtil videre, kan du dog roligt forvente, at det fremover vil blive forventet af dig, at du kan navigere i AI-værktøjer med effekt for at optimere din effektivitet og frigive tid til de gode ideer.