Af Mikkel Luplau Schmidt, Partner og Seniorrådgiver hos Help
Når virksomheder i dag vil have omtale, søger de ofte hjælp hos PR-bureauer. Målet? At komme i de store aviser, både herhjemme og internationalt. Det giver mening. For gode artikler kan gøre underværker for en virksomheds kendskab og omdømme. Til gengæld er de også blevet sværere at lande de seneste par år, selv for erfarne og kyndige presserådgivere.
Det danske medielandskab er nemlig både smalt og under hastig forandring. Vi ser i dag et fragmenteret medielandskab og et begrænset antal nationale erhvervsmedier, hvor store virksomheder som Danske Bank, Ørsted og Novo Nordisk ofte dominerer dækningen. Og det efterlader små og mellemstore virksomheder med få muligheder.
Udfordringen vokser, når vi ser på danskernes forhold til nyheder og reklamer. Folk er trætte af informationsbombardementet. Mange vil slet ikke betale for nyheder, er ramt af nyhedstræthed, og traditionelle annoncer rammer dem ikke på hjertet.
Samtidig stiller forbrugerne langt større krav til de brands, de støtter, og forventer, at brands spiller en aktiv rolle i samfundsforhold som bæredygtighed og diversitet. Derfor må virksomheder nu mere end nogensinde fortælle deres historie – om deres kerneværdier, deres handlinger, menneskene bag og den værdi, de skaber for fællesskabet.
Så hvordan kommunikerer man til stakeholdere i et mediebillede, hvor danskerne helst vil undgå reklamer, og medielandskabet er både fragmenteret og komplekst?
Spændingsfelt mellem reklame, storytelling og PR Hos Help har vi rødder i PR, men vi ser klart, at gamle metoder ikke kan stå alene længere. God storytelling i dag er meget mere end artikler i avisen. Fremtiden ligger i spændingsfeltet mellem reklame, storytelling og PR.
Vi skelner nemlig i mindre grad mellem presse, digital content og reklame og sammensætter i højere grad selv vores informationspalet efter smag og behov. Det handler derfor om at bygge en enkel og engagerende fortælling, som skaber opmærksomhed hos målgruppen. Den skal foldes ud i kreative historier, der har journalistisk kvalitet og rammer plet – på de rigtige platforme og i de rigtige formater som fx video, podcast, event. Og ikke nødvendigvis som en pressemeddelelse.
Godt pressearbejde vil de kommende år fortsat være utrolig vigtigt. De dygtigste PR-folk er allerede tunet ind på den nye medievirkelighed, som kræver enorm proaktivitet, kreativitet og agilitet. I Help uddannes alle konsulenter til at tænke udefra-ind, og vi holder fx ugentlige redaktionsmøder, så vi hele tiden er på forkant.
Men pressearbejdet er kun én del af værktøjskassen. De store nyheder skal stadig ud, men vi skal være meget bedre til at vælge den rigtige kanal til den rigtige historie. Hvad der kan være en fuldstændig ligegyldig pressemeddelelse for en journalist, kan være årets historie på sociale medier. Se bare en virksomhed som Mailchimp, der både producerer film, podcasts, infografikker og tekster i høj kvalitet, der hylder iværksætterånden. Det indhold ville de andre kunne lykkes med i pressen.
I 2024 skal kommunikation være alsidig. Det handler ikke kun om at få nyheder ud. Det handler om at skabe indhold, der betyder noget for dem, der læser, ser og lytter.
Så selvom PR-verdenen ændrer sig, er kernen den samme. Det handler stadig om at fortælle den gode historie. Sommetider blot på en anderledes måde og i et andet format.